الجمعة، 19 يونيو 2020

تحميل كتاب الكيمياء للصف الثاني الثانوي ترم اول 2020 - 2021 Books - pdf

كتاب الكيمياء للصف الثاني الثانوي ترم اول 2020 - 2021 pdf 


كتاب الكيمياء للصف الثاني الثانوي ترم اول
كتاب الكيمياء للصف الثاني الثانوي ترم اول
مرحبا بكوم اعزائي الطلبة و الطالبات اليوم باذن الله سنتكلم عن تحمي كتاب الكيمياء للصف الثاني الثانوي الترم الاول النسخة الجديدة من الوزارة 2020 - 2021 pdf مجانا من موقع Books  لن تلقي الكتاب في اي مكان اخر لاني قبل التكلم عن شيء اري هل فعلا هناك احد قام بالتكلم عنه من قبل ام لا حتي لايكون المحتوي مشابه ولا يكون هناك تغيير هكذا لذالك هذا كتاب الكيمياء للصف الثاني الثانوي الترم الاول حصري علي موقعنا مجانا كتاب الكيمياء كتاب مفيد جدا وانا افضل كتاب الكيمياء من اكثر الكتب التي كنت اذاكرها وكانت الاقرب اليا لانها مليئة بالمعلومات التي فلا كنت اري بها انها مفيدة وتستحق اني اذاكرها مع اني لم اكن مهتم كثيرا بالدراسة لكثرة انشغالي ولكن كتاب الكيمياء هو من اكثر الكتب التي كنت اتفوق فيها بالمجموع الجيد واحيانا اجيب الدرجة النهائة المهم حاليا هو اهذ الفكرة من اكلمتين اللي انا قولتهم دول وهو اني حب الممادة اللي انت بتذاكرها شان تعرف تنجح فيها اعتبراها يااخي شغل الشخص الناجح في عمله بالتاكيد هو في الاساس بيحب عمله عشان كده طبيعي جدا انو ينجح فيه .

افضل طريقة ل مذاكرة الكيمياء 


الكيمياء مادة سهلة جدا لا تحتاج منك الا معرفة بعض الاشياء البسيطة التي تعتبر بمثابة اي شخص جديد داخل الي عالم الكيمياء عليه ان يكون علي علم بها فا الكيمياء ليست بالمادة المعقدة او الصبة مثل مايظن الكثير من الاشخاص فاانا اليوم ساشارك معكم تجربتي التي كنت استخدمها لجعلي متفوق في مادة الكيمياء


  • كنت بااحل باستمرار 

من كثرة حبي في مادة العلوم وانا كنت لسة داخل اولي اعداداي كنت الطالب المميز عند مدرس المادة في العلوم وكنت اجاوب علي كل صغير و كبيرة و كنت الحمدلله ممتاز و كنت مدمن بشيء اسمو انب احل علوم او اذاكرها كان شيء بالنسبالي ممتع جدا وكانت كل المساءل اللي كانت بتيجي قدامي بفضل الله كنت بااحلها ده طبعا لاني انا اساسا كنت متعود اني اقعد احل في العلوم و هكذا مع الكيمياء نفس القصة .


  •  ركز و اسال 

طبعا لازم تركز في اي شيئ انت عايز توصله لاني لو ماركزتش وارد جدا انك تقع في نص الطريق او انك ماتعديش خالص فا خد بالك كويس اووي بالنسبة ل اسال ايوة انا كان لما بيوقف قدامي شيء مش فاهمه حتي ولو كان تافه و صغير كنت بسال الاستاذ عليه مهم جدا انك تسال يااخي ده حتي بيقولك اللي يسال مايتوهشي .


نخش بقا في سؤال ثاني وهو

 الكيمياء سهلة  ولا صعبة ؟


دايما انك انت شخص في الثانوية العامة وحد يسالك انت علمي تجاوبه بنعم وبعدها بيسالك عامل ايه في الكيمياء طب جيبت كام كانت جاية عامله ايه لتقولشي بيتكلم عن كورونا المهم اني الكيمياء مش صعبة خالص بالعكس تماما اي مادة تعرف اساسيتها وتفهمها انسي انك تقول عليها صعبة ولو بالخطأ زي مابقولك كدة صدقني الكيمياء مش صعبة ولا معقدة نهائيا بالعكس علي فكرة بمكن الفيزياء اصعب لاي محتاجة تركيز اكتر واساسياتها اعقد لا كن الكيمياء مش صعبة .


كتب اخري ثانية ثانوي




تحميل كتاب الكيمياء للصف الثاني الثانوي ترم اول 2020 - 2021 مجانا

لكي تستطيع تحميل الكتاب بالشكل الصحيح ولكي لايواجهك مشاكل في التحميل فقط قم بالضغط علي الرابط اسفل ثم سينقلك الي رابط تحميل الكتاب قد يطلب منك اكمال عرض ل تستطيع تحميل الكيمياء للصف الثاني الثانوي ترم اول اختر عرض وانته منه .

تحميل الكيمياء للصف الثاني الثانوي ترم اول 2020 - 2021 pdf  من هنا

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

نموذج الاتصال

الاسم

بريد إلكتروني *

رسالة *

عن الموقع

مجتمع الكتب هو موقع يتيح لك العديد من الكتب العربية و الاجنبية في مختلف أنواع التخصصات الادبية و العلمية، بشكل بسيط و سهل التحميل من أجل نشر ثقافة الكتب في العالم العربي.